| Fotograferen met een visie | 
 
 
 
  | 
  | 
 
 
 
  | 
  | 
 
 
 
  | 
  | 
 
 
 
  | 
 
 
 
Plaatjes maken met een fototoestel kunnen we allemaal, dat kost in dit 
digitale tijdperk helemaal geen moeite meer. Voor een goede foto spelen 
echter meer dingen mee dan het moment of het object vastleggen. Ik bedoel 
hierbij niet dat er op de belichting of de compositie gelet moet worden. 
Ik bedoel dat de visie op het object van de fotograaf zichtbaar moet zijn. 
 
Wat aan een foto een meerwaarde geeft is de persoonlijke visie van de fotograaf. 
Hij heeft het beslist op die bepaalde manier willen fotograferen. Het is 
daarom interessant om te zien dat die persoonlijke visie soms overeenkomt 
met het (cliché)beeld dat we van een voorstelling hebben, omdat we er eerder 
foto's van hebben gezien. Is het 'ideaalbeeld' van de fotograaf misschien 
beïnvloed door foto's die door de fotograaf ooit gezien zijn in boeken, 
kranten e.d.? 
 
Een voorbeeld. Als je in het museum van het Griekse Olympia het beroemde 
beeld Hermes met de kleine Dionysos van Praxiteles, één van de beroemdste 
Griekse beeldhouwers uit de Oudheid, gaat fotograferen, dan zoek je naar 
een positie van waaruit het beeld het beste gefotografeerd kan worden. Je 
loopt dus al kijkend langzaam om het beeld en knipt er lustig op los. Als 
je er een paar maal omheen bent gelopen denk je dat je dan wel een keuze 
kunt maken. Je pikt de foto eruit die naar jouw idee het beste weergeeft 
wat je van het beeld vindt. 
 
Dat blijkt dan later thuis een foto van het beeld te zijn dat al duizenden 
malen op dezelfde wijze gefotografeerd is en ook in alle kunstboeken op 
ongeveer dezelfde wijze getoond wordt. Natuurlijk, het kan wel een beetje 
verschillen: soms staat er in de boeken een detail van het beeld en soms 
wordt het in zijn geheel afgebeeld, maar in de meeste gevallen zou ik de 
foto voor het boek aangeleverd kunnen hebben, zo weinig verschillen die 
foto's met mijn persoonlijke visie. 
 
Toen ik bovenstaande foto's maakte moest ik mij behelpen met een vaste lens 
omdat mijn zoomlens in het ongerede was geraakt. Het gevolg was dat ik helaas 
nauwelijks details kon fotograferen omdat de afstand van de beschouwers 
tot het beeld minstens drie, misschien wel vier meter is. Het beeld staat 
namelijk in een grote zandbak, opdat het, hetgeen eerder is gebeurd, bij 
een val door een aaardbeving niet beschadigd kan raken. | 
 
 
 
 
 
De volgende tekst is overgenomen uit een reisgids die ik gebruikte 
toen ik voor het eerst naar Griekenland ging: Gids voor Griekenland, 
deel 2. De gids is geschreven door de bekende Griekenland-kenner 
Mr. Henrik Scholte en dateert uit 1958 (!). 
 
"Hermes ontvoert hier op bevel van Zeus diens zoontje Dionysos, om 
het (tevergeefs) aan de wraak van Hera te onttrekken nadat de moeder 
Semelé in vlammen is verteerd. Hij schijnt tijdens een rustpauze niet 
te weten wat hij met het kindje aan moet en wil het met de tegelijk 
welwillende en verbaasde uitdrukking van een volwassen man, die niet 
gewend is met kinderen om te gaan, amuseren door een tros druiven 
(verloren gegaan) voor te houden. 
 
Het kind is, zoals bij de meeste klassieke beelden van kinderen, niet 
bijzonder gracieus, maar de gestalte van Hermes is de man in zijn 
edelste Olympische gedaante. Het beeld dat van het prachtigste Parische 
lychnites- marmer werd gemaakt is echter haast te gaaf. Het boet daardoor, 
alsook doordat het eigenlijk al vroeg-Hellenistisch is, aan klassieke 
kracht in. 
 
Het is het enige vrijstaande beeld van een beroemde Griekse kunstenaar 
waarvan de herkomst vaststaat. Het is tevens een der best bewaard 
gebleven beelden: uit eeuwen van overgespoeld slib werd het in mei 
1877 vrijwel gaaf teruggevonden op de plaats die Pausanias aanduidde: 
in het Heraion. Alleen de rechterarm en enige vingers van de linkerhand 
ontbreken terwijl de benen enigszins bijgepleisterd zijn. Het marmer 
is op enkele plaatsen lichtbruin uitgeslagen; oorspronkelijk schijnt 
het beeld polychroom te zijn geweest. Er zijn namelijk sporen van 
rood op de sandalen." 
  | 
 
 
 |  
 
 
 
 
De volgende tekst is overgenomen uit Wereldgeschiedenis van de 
kunst van H.W. Janson, een standaardwerk, dat verplicht is voor 
alle studenten kunstgeschiedenis. 
 
"De kwaliteit van Hermes met de kleine Dionysos is zo hoog dat het 
lange tijd beschouwd is als van de hand van Praxiteles zelf. Tegenwoordig 
geloven sommige deskundigen dat het een bijzonder fraaie Griekse kopie 
is, daterend van ongeveer driehonderd jaar later. De controverse is 
voor ons van weinig belang, behalve in één opzicht: er wordt door 
onderstreept dat wij van geen der beroemde Griekse beeldhouwers ook 
maar één enkel onbestreden origineel bezitten. 
 
Niettemin komt het Hermes-beeld het oorspronkelijke werk van Praxiteles 
het meest nabij. De lenige proporties, de kromming van de romp, het 
spel van zachte welvingen, de volkomen ontspanning, geaccentueerd 
door de steun waar de figuur tegen leunt, dit alles is in overeenstemming 
met het karakter van de Aphrodite van Knidos. 
 
Ook treffen wij hier allerlei verfijningen aan die gewoonlijk in een 
kopie verloren gaan, zoals de tedere behandeling van het marmer, de 
zachte glimlach, de sluier die over de gelaatstrekken schijnt te liggen; 
zelfs het haar, dat als contrast vrij grof is gelaten, voelt even 
zijig aan als de rest van het werk." 
 
Het bovenstaande zegt - weliswaar eigenlijk over een ander beeld - 
waarom de Hermes zo'n beroemd beeld is. 
  | 
 
 
 |  
 
 
  | 
 
 
 
Tot slot nog een aardige anekdote over het beeld. 
 
Toen het beeld op 8 mei 1877 in de Hera-tempel van Olympia gevonden werd, 
stond de fotografie nog in de kinderschoenen. Met veel moeite maakte de 
Duitse archeoloog Ernst Curtius er een foto van en stuurde die per post 
naar de archeologische dienst in Duitsland. Vrijwel direct na ontvangst 
door de dienst, kregen de opgravers een radiografisch bericht terug: "Fantastische 
vondst! Schitterend beeld! Maar waarom hebben jullie die stofdoek die tussen 
Hermes en Dionysos hangt niet voor het fotograferen verwijderd?" | 
 
 
 
 
 
 |