De Leeuw van Amphípoli is de laatste
halte op de terugweg naar onze camping in Rizá. Als we bij De Leeuw
aankomen blijkt die voor veel mensen grote aantrekkingskracht te hebben.
Bij en rond het beeld is het een drukte van belang. De mensen die
er zijn, komen echter niet voor het beeld, maar voor de plek waarop
het staat. Het is er heerlijk schaduwrijk en er wordt tussen de bomen
overal gepicknickt.
Toch zijn er behalve wij tweeën wel meer belangstellenden naar het
beeld. Er lopen ook twee motorrijders uit Iran rond die Griekenland
gaan bereizen om het klassieke Griekenland te verkennen. Zij vragen
ons in het Engels te vertalen wat er op een bord staat. Omdat de toelichting
over de betekenis van het beeld op het bord alleen in het Grieks is
gesteld, valt dat niet echt mee.
Ik geef hier in het Nederlands weer wat ik dacht te lezen: "Vierde
eeuw voor Christus. Begrafenismonument voor de admiraal Laomedon van
Lesbos. Toegewijd compagnon van Alexander de Grote die eerst commandant
was van een trireme en tevens de commandant was over de krijgsgevangenen.
Later werd hij een satraap van Syrië."
Het is dus toch een monument ter ere van iemand, wat we eigenlijk
altijd al gedacht hadden. De symboolwaarde van het beeld druipt er
namelijk aan alle kanten vanaf: de leeuw met zijn kracht, macht en
moed = Laomedon.
De geschiedenis van het beeld is overigens wel zeer bijzonder: pas
sinds 1912 hebben soldaten die in de buurt van de huidige standplaats
gelegerd lagen, het beeld in stukjes en beetjes teruggevonden. Archeologen
hebben daarna alles, dus ook de sokkel, schitterend gerestaureerd. |