Op herhaling door Albaniė - 2 |
Van Shkodėr naar ... |
De volgende ochtend besluiten wij zo ver
als mogelijk is naar het zuiden te rijden. Het eindstation voor vandaag?
Pa Emer? Himarė? Geen idee. |
Klik op de kaarten om deze te vergroten

Er waren gisteren lokale verkiezingen in heel Albaniė Volgens mij hebben de roden de verkiezingen gewonnen |

... of toch de blauwen?
|
(De volgende foto's zijn door mij vanuit
de rijdende auto genomen. In de hoofdstraat van Shkodėr kun je echt niet
stoppen of dubbelparkeren om betere foto's te nemen!) |

Het markante kasteel van Shkodėr |
Oude opgeknapte huisjes aan de voet van de kasteelberg

Omdat openbaar vervoer geld kost wordt overal langs de uitvalswegen van de steden veelvuldig gelift |
Als we van Shkodėr richting Tirana rijden
wordt het vraagteken van de vorige dag alleen maar groter. Waarom hķer geen
betere weg? De weg moet dringend verbreed en daarmee veiliger gemaakt worden
en er is ook een schreeuwende behoefte aan asfalt op de weg! Hķer een paar
duizend auto's per dag richting Tirana en van Shkodėr naar Tamarė hooguit
20 auto's - inclusief openbaar vervoer - per halve dag.
De rit naar het zuiden verloopt eigenlijk té voorspoedig. Na Dürres is het
op een beste vierbaansweg zeer stil en we karren dus maar gewoon door.
Onderweg valt op het zeer platte boerenland helemaal niets te beleven en
in de dorpjes die aan de weg liggen evenmin.
Voordat we het beseffen staan we voor de duivelse Llogarapas. Himarė lonkt! |

We moeten over die bergen op de achtergrond: daar ligt de Llogarapas
|

De Llogarapas maakt deel uit van het gebergte Mali i Cikės, dat de scheiding vormt tussen het Griekssprekende deel en het Albaneessprekende deel van het land |
De weg naar boven is nog slechter dan vorig
jaar. Zelfs in de eerste versnelling hebben we moeite om boven te komen.
De weg gaat in 6 kilometer van zeeniveau naar ongeveer 1100 meter. Dat is
steil, maar voor de bus geen enkel probleem. Kuilen, hobbels van opdooi,
scheuren, door regenstromen weggeslagen asfalt en idioot scherpe, steile
bochten leveren veel meer moeilijkheden op. En dat op de enige hoofdweg
naar het zuidelijk deel van Albaniė.
Na de top verandert alles onmiddellijk: een werkelijk prachtige weg loopt
zigzaggend terug naar zeeniveau. Onderweg zien we dat er een nieuwe weg
is aangelegd naar een nog te ontginnen strand. Hoeveel mensen zullen van
die weg de komende jaren gebruik maken? Waarom is dat asfalt niet gebruikt
voor de weg over de Llogarapas?
We zoeken een plekje op op de camping van Dennis (zie het reisverslag van
vorig jaar) en besluiten hier een paar dagen van het zonnetje en de zee
te gaan genieten. |
 |
 |
Ondertussen zullen we moeten afwachten wat
er in Griekenland gebeurt: slaagt Tsipras erin om Europa ervan te overtuigen
dat zijn beoogde bezuinigingen voldoende zijn? Heel Europaminnend Europa
houdt de adem in.
Op dit ogenblik is de situatie buitengewoon onduidelijk. Voor ons is van
belang dat we in Griekenland kunnen pinnen - we hebben nog maar een paar
euro bij ons en ook dat er overal brandstof voor de bus te krijgen is.
Vallen de Griekse banken dan zijn er grote problemen voor de toeristen.
Via 'de media' komen we te weten dat toeristen die naar Griekenland gaan
voldoende euro's moeten meenemen om alle kosten voor het verblijf in Griekenland
te kunnen betalen.
Het is overigens natuurlijk absoluut geen straf om in Himarė de gang van
zaken in Griekenland af te wachten. Het is er stil, de zee is heerlijk en
het zonnetje schijnt. |
|